ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

برگزاری همایش مقام ادبی اصفهان

همایش مقام ادبی اصفهان روز دوشنبه دوم اسفندماه 95 ساعت 8 صبح، در محل تالار صائب، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

مکتب ادبی اصفهان

از آنجا که مکتب اصفهان از جمله موضوعات و مباحثی است که محققان بی شماری چه در داخل و چه در خارج از کشور به آن پرداخته اند اما بررسی مکتب ادبی اصفهان از دیدگاه گردشگری موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. وجوه تفاوت و تمایز مکتب ادبی اصفهان نسبت به سایر مکاتب ادبی پیش از دوران مشروطه (سبک های ادبی خراسانی و عراقی) بر کسی پوشیده نیست . چه بسا وجود این تفاوت های منحصر به فرد در آفرینش شعر، سبب اطلاق نام مکتب بر این سبک و سیاق ادبی عصر صفوی شده است. سبک ادبی متفاوت و شاخص که ثمره ی گره خوردن عواملی چند از جمله: روی کار آمدن سلسله ی صفویه، تحولات فکری-فلسفی و اجتماعی حاصل از تجدید نظام حکومتی ، سفر شاعران به دربار پادشاهان پارسی زبان گورکانی هند و توسعه ی بی سابقه ی اصفهان می باشد.  .

سبک اصفهانی که از اوایل قرن یازدهم تا اواسط قرن دوازدهم به مدت 150 سال در ادبیات فارسی رواج داشته می تواند امروزه به عنوان برندی در گردشگری شهر اصفهان مورد تعمق قرار گیرد. با توجه به این که برند معرف خصیصه های انحصاری کالا و خدمات است، سبب ساخت ادراکی متفاوت در ذهن مصرف کنندگان می شود. در واقع رسالت اصلی برند متمایز نمودن کالا و خدمات یک فروشنده و تشخیص آن از کالا و خدمات رقبا می باشد. از این روی برند یک مقصد گردشگری نیز سبب تمایز آن مقصد از دیگر مقاصد گردشگری شده و سفری با ویژگی ها و تجارب خاص را به گردشگران نوید می دهد. از طرفی به دلیل ساختار انحصاری ادبی سبک اصفهانی و از طرفی دیگر به سبب قلمرو جغرافیایی اصفهان عنوان مقصدی برای گردشگری طبعا این مکتب ادبی صلاحیت بررسی به عنوان برندی در گردشگری ادبی را دارا می باشد. لذا این پژوهش با هدف اصلی بررسی مکتب ادبی اصفهان به عنوان برندی در گردشگری ادبی صورت گرفته است. 

روش این پژوهش بر اساس هدف بنیادی و بر اساس ماهیت توصیفی-موردی بوده که در نهایت با شیوه ای مقایسه ای مکتب ادبی اصفهان با مکاتب ادبی عراقی و خراسانی بر اساس معیارهای برند مقایسه و سنجیده شده است. لازم به یاد آوری است که داده های جمع آوری شده در این پژوهش در مدل "لوند" و مدل های تجزیه و تحلیل عوامل داخلی (IFAS) ، مدل تجزیه و تحلیل عوامل خارجی ((EFAS و مدل SWOT مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفته است. از یافته های این پژوهش می توان به مواردی همچون: معرفی شاخص های مرجح مکتب ادبی اصفهان، معرفی یادگارهای کالبدی مکتب ادبی اصفهان در دو دسته جاذبه های خاص و عام و معرفی مشاهیر مکتب ادبی اصفهان اشاره نمود. 

 کشور ايران و جهان درگذر از هزاره اول به هزاره دوم هجري قمري تحولات شگفت آوري را از سرگذرانده و تجربه کرده و همه سده هاي بعد از آن را تا امروز که درآنيم متاثر خود ساخته است. در چنين دوراني فعاليت ها و روابط فرهنگي با گستردگي و گوناگوني بي سابقه اي در حال شکل گيري بود، چنانکه تمامي ابعاد زندگي بشري همچون هنر، تفکر، صنعت و جامعه را دگرگون مي کرد. در چنين شرايطي "اصفهان" به عنوان پايتخت صفويان انتخاب شد و در پيوندي زماني مجموعه دستاوردهاي سده هاي گذشته را به شکل تکامل يافته اي به منصه ظهور گذارد. همراه با اين پيوند در زماني براي بهره وري از تجربيات گذشته، ايران به عنوان يکي از مهمترين مراکز جهان اسلام به رفاقت و رقابت درون فرهنگي با حوزه هاي ديگر فرهنگي در جغرافياي اسلامي همچون شبه قاره، آسياي صغير و آسياي ميانه پرداخت. اين تبادلات درون فرهنگي تاثير و تاثرات سازنده بسياري را در اين حوزه ها موجب گرديد، اما با تحول و توسعه وسايل نقليه به ويژه دريايي و راه هاي زميني، روابط ايرانيان به درون فرهنگي محدود نشد، بلکه به بينا فرهنگي ميان ايران و کشورهاي اروپايي و کشورهاي شرق دور نيز منجر گرديد که به نوبه خود دستاوردهاي سازنده و گاه مخربي را به همراه داشت. 

اين روابط در زماني، درون فرهنگي و بينا فرهنگي موجب تحولاتي اساسي در انديشه، هنر، ادبيات، جامعه، اقتصاد و سياست اين دوره شد چنانکه فصل نويني را در تاريخ کشور ايران ورق زد. اين فصل نوين چالش ها يا پيوستگي هاي عناصر گذشته و تازه و نيز، بيروني و دروني را به همراه داشت چنانکه موجب ظهور سبک ها و مکاتب نو از جمله مکتب اصفهان گرديد. اين تحولات آنچنان وسيع و گسترده مي باشد که هيچ هنري و تفکري از آن بي بهره و بي تاثير نبوده است. در واقع، شناخت دقيق اين دوره، شناخت علل بسياري از جريانات فکري، اجتماعي، سياسي و هنري ايران دوره جديد است. از جمله شاخه هاي گوناگون هنري، ادبي و فلسفي مکتب اصفهان مي توان به نگارگري، خوش نويسي، موسيقي، هنرهاي نمايشي، هنرهاي صناعي، معماري و شهرسازي، ادبيات و حکمي - هنري اشاره کرد.