🎨بازتعریف نقاشی قهوهخانهای (با هدف احیای هنر پردهکشی)
به نام خدا
در اولین جلسه وبینار با حضور جناب استاد طالعی نیا درمورد نقاشی قهوهخانهای موارد زیر مطرح شد. ابتدا ایشان فرمودند که متاسفانه ما در حوزه نقاشی قهوهخانهای هنوز به تعریف دقیقی نرسیدیم و سپس بر اساس این ادعا به دو تعریف از شادروان کریم امامی و استاد رویین پاکباز پرداختند.سپس نقدی به لحاظ تعریف بر استاد رویین پاکباز داشتند
ازجمله واژه "مکتب ندیده"ودیگری واژه "خام دستی" بود که در واقع متعلق به مکتب می باشدنه به هنرمند. نقد دیگر بر تعریف استاد رویین پاکبازاصل روایتگری بود که ایشان یکی از ارکان اصلی نقاشی قهوهخانهای روایتگری دانسته اند.استاد طالعی نقدی داشتند دراینکه نقاشی قهوهخانهای اصلاً یک نقاشی روایتگر نیست. سپس یک تعریفی از خودشان ارائه دادند و آن اینکه نقاشی قهوه خانه ای را ترکیب مینیاتور ایرانی با خام دستی دانستند. بخش دیگرسخن ایشان ریشه یابی نقاشی قهوهخانهای بود که آنرا به قبل از اسلام مرتبط دانسته که در دوره آل بویه و سپس دردوره صفویه و قاجاراین گونه ازنقاشی ایرانی توانسته به موفقیتهای زیادی دست یابد. و درنهایتاً نقاشی قهوه خانه ای را به مثابه یک رسانه در هر یک از دوران تاریخی قلمداد کردند.سپس نتیجه گرفتند که نقاشی قهوهخانهای شیوه غلط سازی و خیال نگاری در روایت و خام دستی رادر مکتب رواج داد.......
کارگروه پژوهشی ادبیات و هنر